Dry needling

Dry needling

Dry needling is een speciale techniek om triggerpoints in spieren uit te schakelen. Die ontstaan meestal door een verkeerde of afwezigheid van beweging, langdurig verkeerde houding of psychologische factoren. Met dry needling zorgen we ervoor dat pijn in de spieren wordt weggenomen en dat ze zich snel en voor langere tijd ontspannen. Er wordt gebruikgemaakt van een acupunctuurnaald: tijdens de behandeling worden triggerpoints kortdurend geprikkeld met een ‘droge’ naald zonder vloeistof. De fysiotherapeut analyseert tijdens de intake jouw klachten en onderzoekt de spieren, die mogelijk de pijn veroorzaken, en pakt ze gericht aan.

FIA Fysiotherapie biedt dry needling behandelingen aan voor onder andere patiënten uit Alkmaar en Heerhugowaard.

Werkwijze dry needling Alkmaar

In pijnlijke spieren wordt specifiek gezocht naar triggerpoints die – met gerichte dry needling – worden uitgeschakeld. In geval van langdurige klachten behandelt de fysiotherapeut doorgaans meerdere spieren. Dry needling is geschikt voor ledematen – zoals armen en benen – en voor spieren langs de wervelkolom. Ook voor de spieren in de nek kan dry needling worden gebruikt. Wanneer de juiste triggerpoint wordt geprikt, spant de spier zich kort aan wat zich uit in een gevoel van kramp (twitch). Daarna ontspant de spier zich doorgaans direct en kun je makkelijker bewegen. Dry needling kan vermoeidheid of verstijving van de behandelde spier veroorzaken; dit is van korte duur. Het inbrengen van de naald voel je bijna niet; de behandeling met de naald zelf kan wel gevoelig zijn en een pijnlijk reactie geven.