Artrose

Artrose

Artrose is een aandoening, waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit gaat. Het kan zich in alle gewrichten voordoen, maar komt met name voor in de nek, de onderrug, de knieën, de heupen en de duimbasis. Kenmerkend is een langzaam en wisselend toenemend verlies van gewrichtskraakbeen.

Oorzaak Artrose

Vaak is de kwaliteit van het kraakbeen al enige tijd aan het achteruitgaan, voordat er klachten optreden. Door de afname van kwaliteit en omvang van het kraakbeen kan het gewricht de schokken van een beweging minder goed opvangen. Ook kunnen er veranderingen plaatsvinden aan de botuiteinden; deze bewegen dan minder glad en soepel. Er komt meer kracht op de botten onder het kraakbeen. Het bot probeert deze belasting op te vangen door wat breder te worden, zodat de druk over een groter oppervlak wordt verdeeld. Aan de rand van het bot kunnen zich benige uitsteeksels vormen, zogenaamde osteofyten. In een verder gevorderd stadium kan dit alles leiden tot een veranderde stand van het gewricht. Hierdoor worden andere eisen gesteld aan de pezen en spieren rondom het gewricht. Een gevolg hiervan kan zijn: overbelasting, pijn en stijfheid. Periodiek kan er een ontsteking van het gewricht ontstaan; een van de ideeën is dat er kraakbeendeeltjes vrijkomen in het gewricht die opgeruimd worden door een laagje slijmvliescellen (synovium). Dit kan ontstoken raken en overvloedig gewrichtsvocht gaan produceren (zwelling van het gewricht). Ook kan overgewicht een rol kan spelen bij gewrichtsontstekingen.

Diagnose en onderzoek Artrose

Heup- en knie artrose zijn, naast hand artrose, de meest voorkomende vormen van artrose in Nederland. Artrose van de heup komt op het moment voor bij +/- 360.000 personen, artrose van de knie bij +/- 595.000 personen. De verwachting is dat het aantal personen met artrose tussen 2011 en 2030 zal toenemen met 37% vanwege vergrijzing en een toenemend aantal mensen met overgewicht. Klachten gerelateerd aan artrose kunnen leiden tot beperkingen in activiteiten, zoals (trap)lopen, gaan zitten en opstaan uit een stoel. Ook leidt het vaak tot een verminderde participatie in (vrijwilligers)werk, vrije tijd, sociale activiteiten en sport. De meest voorkomende klachten zijn (start)pijn en stijfheid. Andere veel voorkomende klachten zijn pijn in de lies, lage rug of de voor/zijkant van de heup, gevoel van instabiliteit, spierzwakte van de bovenbeenspieren en verminderde coördinatie. In sommige gevallen is het gewricht ook ontstoken.

Behandeling Artrose

Een gezonde leefstijl, zoals voldoende lichamelijke beweging en een gezond gewicht, speelt een belangrijke rol in het voorkomen of verergeren van artrose en van beperkingen in activiteiten. Is dit niet toereikend dan kunnen de volgende conservatieve behandelingen overwogen en besproken worden: voorlichting/advies, oefentherapie en pijnmedicatie. In geval van overgewicht kan er aanvullend begeleiding in gewichtsverlies gegeven worden.
Een stepped care programma (stapsgewijze behandeling) wordt ingezet, wanneer de aanbevolen niet-operatieve behandelopties onvoldoende effect hebben gehad. Een gewrichtsvervangende operatie wordt hierbij pas overwogen in een eindstadium van artrose. Het stepped care programma wordt, op basis van de huidige wetenschappelijke onderzoeken, gezien als optimale en meest doelmatige behandelwijze bij artrose. Vanuit deze onderzoeken is er in samenwerking met de orthopedie van het Noord West Ziekenhuisgroep en verschillende fysiotherapie praktijken een stepped care geprotocolleerd zorgplan opgesteld. Op de website van het Netwerk Artrose kunt u een animatie bekijken hoe het samenwerkingsverband is vastgelegd. Dit alles met als doel een zo goed mogelijke gezamenlijke zorg te kunnen leveren met als eindresultaat een verbeterde kwaliteit van leven. Heb je vragen of interesse? Maak direct een afspraak met ons, zodat wij samen kunnen kijken wat wij voor je kunnen betekenen. Samen in beweging komen, geeft een optimaal resultaat!