Pijn op de borst

Instabiliteit van het schoudergewricht houdt in dat de structuren in en rond de schouder niet in staat zijn om de kop van de bovenarm in het midden van de kom te houden tijdens het bewegen. Er bestaan verschillende gradaties in de mate van instabiliteit. Van enige ‘speling’ in het schoudergewricht tot in het ergste geval een volledige luxatie (het uit de kom gaan van de schouderkop). Mensen met hypermobiliteit en sporters die een bovenhandse sport beoefenen, lopen een vergroot risico op instabiliteitsklachten van de schouder.

Oorzaak Pijn op de borst

• pijn vanuit rib-wervel-borstbeen gewrichten; er is dan sprake van onvoldoende beweeglijkheid in het rib-wervelgewricht;
  • pijn uitgaande van een triggerpoint, er is dan sprake van een pijnlijke verdikking in de tussenribspier of in andere spieren in het nek-schoudergebied;
  • angststoornis/hyperventilatie, adem gewoonten en spanningen kunnen deze klachten veroorzaken en/of in stand houden;
  • verkeerde zit- of lichaamshouding.

Diagnose en onderzoek Pijn op de borst

U wordt onderzocht door een manueel therapeut. Deze brengt het klachtenpatroon in kaart, doet een lichamelijk onderzoek voor nadere diagnostiek en in sommige gevallen wordt er nog een vragenlijst ingevuld. Daarna wordt samen met u een behandelplan besproken.

Behandeling Pijn op de borst

Bij stress kan de adem gewoonte veranderen in een hogere ademhaling. Dit geeft een hogere stand van de ribben. Dit kan hevige pijn veroorzaken. De verhoogde spierspanning in de tussenribspieren veroorzaakt eveneens vaak hevige pijnscheuten in de borststreek met soms opnieuw angst tot gevolg. De Oefentherapeut leert u beter te ademen en meer te ontspannen. Ook wordt u bewust gemaakt van de lichaamssignalen zodat u effectiever leert reageren op stress. Advies over een betere houding zal ook vaak onderdeel zijn van de behandeling.

Ervaar jij pijn in je spieren en wil je weten hoe dit komt?

Bij Fysiotherapeutisch Instituut Alkmaar heb je geen doorverwijzing nodig voor een behandeling op maat.

Bel me terug