SAPS

SAPS

Subacromiaal pijn syndroom (SAPS), ook wel impingement genoemd, is een pijnsyndroom van de schouder waarbij de bron van de pijn ligt in een irritatie, ontsteking of beschadiging van weke delen van de schouder, zoals de slijmbeurs en verschillende schouderpezen. Deze structuren bevinden zich in de ruimte tussen het schouderdak en de schouderkop (subacromiale ruimte genoemd). Binnen het subacromiaal pijnsyndroom vallen veel aandoeningen zoals een slijmbeursontsteking, een peesontsteking, kalkafzettingen in een pees of een gescheurde pees. Via een echografisch onderzoek van de schouder kan precies worden onderzocht welke van deze structuren verantwoordelijk is voor uw pijnklachten.

Oorzaak SAPS

Subacromiale schouderpijn wordt gekenmerkt door pijn rondom de schouder, vaak uitstralend in de bovenarm en soms naar de onderarm of nekregio. De klachten kunnen acuut ontstaan zoals na een val op de schouder, maar kunnen ook geleidelijk ontstaan en langzaam toenemen. De klachten kunnen leiden tot beperkingen in vele dagelijkse activiteiten zoals aan- en uitkleden, werken, sporten en slapen. De klachten verergeren veelal tijdens bovenhandse activiteiten en tijdens de nacht.

Diagnose en onderzoek SAPS

Subacromiaal pijnsyndroom is vaak het gevolg van een uitgebreider onderliggend schouderprobleem. De belangrijkste oorzaken zijn: overbelasting door een verkeerde (werk)houding, sportgerelateerde overbelasting, een scheur in een pees of een vermindering van kracht en stabiliteit van verschillende schouderspieren (instabiliteit van de schouder).

Behandeling SAPS

Een subacromiaal pijnsyndroom is fysiotherapeutisch goed te behandelen. Het doel van de fysiotherapeutische behandeling is het verminderen van pijn, het verbeteren van de schouderfunctie, het verminderen van beperkingen in activiteiten en het beïnvloeden van factoren die een rol spelen in het herstel.

De fysiotherapeutische behandelingen kunnen bestaan uit manuele mobilisaties van de schouder, het schouderblad en de wervelkolom. Triggerpointtherapie, dry needling, houdingstherapie en Medical taping kan aanvullend worden toegepast. Specifieke oefentherapie is tevens een belangrijk onderdeel van de behandeling om terugkerende klachten in de toekomst te voorkomen.