Slijmbeursontsteking schouder

Slijmbeursontsteking schouder

Een slijmbeursontsteking van de schouder, ook wel bursitis genoemd, is een aandoening waarbij de slijmbeurs geïrriteerd of ontstoken raakt. Een slijmbeurs (bursa) bestaat uit 2 dunne vliezen, die op elkaar liggen en zorgt ervoor dat er minder wrijving is tussen verschillende weefsels van de schouder tijdens bewegen. Bij een ontsteking kunnen de slijmbeursvliezen verdikt zijn en is de slijmbeurs gevuld met vocht. Het is goed om te realiseren dat een slijmbeursontsteking een niet op zich zelf staande aandoening is. Het gaat in de meeste gevallen samen met irritatie van bepaalde schouderpezen. Daarom wordt dit soort schouderpijn een subacromiaal pijnsyndroom (SAPS) genoemd.

Oorzaak Slijmbeursontsteking schouder

Een bursitis kan veel pijn en bewegingsbeperking veroorzaken van de schouder. De pijn kan zowel in rust als tijdens bewegen aanwezig zijn. Over het algemeen wordt het klachtenpatroon gekenmerkt door schouderpijn, die bij bewegen van de arm boven schouderhoogte toeneemt. Daarnaast wijzen nachtelijke pijn en de onmogelijkheid om op de aangedane zijde te slapen in de richting van ontstekingsverschijnselen.

Oorzaak Slijmbeursontsteking schouder

Een bursitis ontstaat meestal door herhaaldelijke activiteiten of door activiteiten die de slijmbeurs belasten. Denk hierbij aan bewegingen zoals bovenhands reiken, boven de macht klussen of schilderen, tillen, duwen en werpen. Er kan ook een acute oorzaak zijn bij een slijmbeursontsteking, denk hierbij aan een direct trauma zoals een val op de schouder.

Behandeling Slijmbeursontsteking schouder

Een slijmbeursontsteking is fysiotherapeutisch goed te behandelen. De fysiotherapeut zal starten met een uitgebreid onderzoek om de functie van de gehele schoudergordel te beoordelen. Verder zal er gekeken worden naar de beperkingen die u als gevolg van de klachten ondervindt.

Aanvullend is het mogelijk om met een echografisch onderzoek van de schouder de slijmbeurs en pezen van de schouder in beeld te brengen. Aan de hand van die bevindingen kan bepaald worden wat voor behandeling geschikt is voor u en krijgt u belangrijke informatie omtrent het gebruik van de arm in de herstelfase. De behandelmogelijkheden zijn variërend van manuele mobilisaties van het schoudergewricht en wervelkolom tot Medical taping, triggerpointtherapie en een specifiek oefenprogramma. Afsluitend zal de fysiotherapeut u voorlichting kunnen geven over hoe u een slijmbeursontsteking in de toekomst kan voorkomen.