Spit

Spit

Spit is een acute vorm van aspecifieke lage rugpijn, waarbij er plotseling een hevige pijn en een verkrampt gevoel in de onderrug ontstaat. In medische termen wordt het ook wel acute lumbago of ischias genoemd. Dit betekent letterlijk; onderrugpijn, al dan niet met uitstralende pijn naar de bil en in het been. Spit is geen diagnose, maar meer een verzamelterm die wordt gebruikt voor acute lage rugklachten zonder duidelijk klinische aanwijsbare oorzaak.

Oorzaak Spit

Spit is een acute klacht die vaak ontstaat tijdens het maken van een specifieke beweging, zoals bukken, tillen en/of draaien. In de meeste gevallen is de overbelasting wel al langere tijd aanwezig.
Hieronder enkele voorbeelden van risicofactoren voor het krijgen van spit:

• Overbelasting van de rug ( zittend werk, een onjuiste werkhouding, overbelasting door sport, fysiek zwaar werk);
  • Plotselinge beweging ( buigen of draaiende bewegingen);
  • Stress;
  • Fysieke inactiviteit;
  • Als gevolg van het normale verouderingsproces van de tussenwervelschijf.

Diagnose en onderzoek Spit

Bij spit is er sprake van een verkramping van de rugspieren, als reactie op overbelasting van de tussenwervelschijven en/of gewrichten van de lage wervelkolom. Hierbij kan er een acute heftige rugpijn optreden, vaak is deze schietend en/of scherp van aard. De verkramping zorgt ook voor bewegingsbeperking en algehele stijfheid van de lage rug. De pijn kan uitstraling geven richting de bil en het boven- en onderbeen. Zitten, opstaan, bukken en autorijden zijn activiteiten waarbij de klachten vaak verergeren.

Behandeling Spit

De fysiotherapeut kunt u helpen bij het herstel van de rugklachten en bij het oppakken van uw dagelijkse activiteiten en sportactiviteiten. Daarnaast richt de fysiotherapeut zich op het aanpakken van de oorzaak van de spit. De behandelmogelijkheden kunnen bestaan uit manuele mobilisaties van de wervelkolom, Medical taping, triggerpointtherapie of werkplekadvies. Een specifiek oefenprogramma voor het verbeteren van de kracht en stabiliteit van de buik- en rugspieren wordt geadviseerd om rugklachten in de toekomst te voorkomen.