Tendinitis calcarea

Een peesontsteking, ook wel tendinose of tendinitis genoemd, is een aandoening die valt binnen het subacromiaal pijnsyndroom . Bij een peesontsteking is er sprake van zwelling en irritatie van een pees, vaak gaat dit gepaard met vocht in de slijmbeurs. Ook kunnen er kalkafzettingen (calcificaties) in de geïrriteerde pees aanwezig zijn. Dit noemen we dan een tendinitis calcarea. Zowel een peesontsteking als vocht in de slijmbeurs en calcificaties zijn goed in beeld te brengen via een echografisch onderzoek van de schouder.

Oorzaak Tendinitis calcarea

Klachten die bij een tendinitis (calcarea) horen zijn pijn rond de schouderkop met uitstraling naar de bovenarm en soms onderarm. ’s Nachts kunnen er tintelingen in de hand optreden. De arm omhoog en zijwaarts bewegen is pijnlijk en beperkt, evenals kracht zetten en op de schouder liggen. Er kunnen ook nekklachten ontstaan bij langer bestaande schouderklachten.

Diagnose en onderzoek Tendinitis calcarea

Subacromiaal pijnsyndroom is vaak het gevolg van een uitgebreider onderliggend schouderprobleem. De belangrijkste oorzaken zijn: overbelasting door een verkeerde (werk)houding, sport gerelateerde overbelasting, een scheur in een pees of een vermindering van kracht en stabiliteit van verschillende schouderspieren (instabiliteit van de schouder).

Behandeling Tendinitis calcarea

Bij een tendinitis (calcarea) is het belangrijk om op zoek te gaan naar de oorzaak van de peesirritatie. De schoudergordel wordt door de fysiotherapeut uitgebreid onderzocht, waarbij gekeken wordt naar de mobiliteit, kracht en stabiliteit van het schoudergewricht, maar ook van aangrenzende gewrichten. Door middel van manuele mobilisaties van de schouder, het schouderblad en de wervelkolom kan de fysiotherapeut de functie van de schoudergordel verbeteren. Ook dry needling, Medical taping en houdingstherapie wordt vaak toegepast. Een specifiek oefenprogramma is bijna altijd nodig om de kracht en stabiliteit van de schouder te optimaliseren.

Ervaar jij pijn in je spieren en wil je weten hoe dit komt?

Bij Fysiotherapeutisch Instituut Alkmaar heb je geen doorverwijzing nodig voor een behandeling op maat.

Bel me terug