Tennisarm of tenniselleboog

Tennisarm of tenniselleboog

De tennisarm (of tenniselleboog) is de meest voorkomende aandoening van de elleboog. De tennisarm is een term die wordt gebruikt bij pijn aan de buitenkant bij het bot van de elleboog. Het kan zijn dat deze pijn ook uitstraalt naar de hand, onderarm en pols. Een tennisarm hoeft niet perse te komen door de sport tennis. Slechts een klein deel van de mensen met een tennisarm, tennist ook daadwerkelijk.

Oorzaak tennisarm of tenniselleboog

Maar wat is nou de oorzaak of zijn de oorzaken van een tennisarm? Het veelvuldig aanspannen van de onderarm extensoren is de oorzaak van een tennisarm. Vaak na een wat langere tijd van bijvoorbeeld beroep uitvoeren waarbij u de onderarm extensoren regelmatig aanspant, kunt u klachten krijgen van een tennisarm. Enkele beroepen die een tennisarm kunnen veroorzaken zijn: poetsen, computerwerk, metselen, knippen, timmeren, etc. Maar het kan ook nog steeds komen door tennissen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer u geen goede warming up hebt gedaan en u plots de spieren zwaar gaat belasten.

Diagnose en onderzoek tennisarm of tenniselleboog

Thuis kunt u middels een simpele test de diagnose stellen. De test is wanneer u een stoel bovenhands (dus met de rugzijde van de hand omhoog) probeert op te pakken. Wanneer u nu pijn voelt aan de buitenzijde van de elleboog, is de kans aanwezig dat u een tennisarm hebt. Dit is namelijk een typische pijnklacht die hoort bij een tennisarm.

Behandeling tennisarm of tenniselleboog

Een tennisarm is vervelend en wilt u zo snel mogelijk verhelpen. Bij een tennisarm is het belangrijk om snel aan de bel te trekken. Een tennisarm kan namelijk een chronische vorm aannemen. Dit kan resulteren in maanden of jarenlang klachten. De fysiotherapeut kunt u helpen bij het herstel van de tennisarm. Er zijn meerdere behandelingen die je van de tennisarm af kunnen helpen. Om te komen tot een gepaste behandeling kunt u contact opnemen met onze fysiotherapie praktijk.

Heb je klachten die lijken op een tennisarm? Neem dan contact met ons op en laat een van onze fysiotherapeuten van FIA Fysiotherapie je helpen om er zo snel mogelijk vanaf te komen.