Pijn op de borst?

Bij ongeveer 50% van de mensen die de huisarts, eerste hulp of cardioloog bezoekt in verband met pijnklachten op de borst, hartkloppingen of een benauwd gevoel blijkt het hart in orde te zijn.

Mogelijke oorzaken pijn op borst

• pijn vanuit rib-wervel-borstbeen gewrichten; er is dan sprake van onvoldoende beweeglijkheid in het rib-wervelgewricht;
  • pijn uitgaande van een triggerpoint, er is dan sprake van een pijnlijke verdikking in de tussenribspier of in andere spieren in het nek-schoudergebied;
  • angststoornis/hyperventilatie, adem gewoonten en spanningen kunnen deze klachten veroorzaken en/of in stand houden;
  • verkeerde zit- of lichaamshouding.

Manueel therapeut bij pijn op de borst

U wordt onderzocht door een manueel therapeut. Deze brengt het klachtenpatroon in kaart, doet een lichamelijk onderzoek voor nadere diagnostiek en in sommige gevallen wordt er nog een vragenlijst ingevuld. Daarna wordt samen met u een behandelplan besproken.

Hoe lossen wij pijn in borst op?

• manuele therapie bij een rib-wervelblokkade;
  • triggerpoint therapie bij triggerpoints;
  • adem- en ontspanningstherapie bij angststoornis/hyperventilatie; deze wordt gegeven door de oefentherapeut;
  • adviezen voor een betere (werk)houding;
  • eventueel psychologisch consult.

Waarom ademhalings- en ontspanningstherapie

Bij stress kan de adem gewoonte veranderen in een hogere ademhaling. Dit geeft een hogere stand van de ribben. Dit kan hevige pijn veroorzaken. De verhoogde spierspanning in de tussenribspieren veroorzaakt eveneens vaak hevige pijnscheuten in de borststreek met soms opnieuw angst tot gevolg. De Oefentherapeut leert u beter te ademen en meer te ontspannen. Ook wordt u bewust gemaakt van de lichaamssignalen zodat u effectiever leert reageren op stress. Advies over een betere houding zal ook vaak onderdeel zijn van de behandeling.

Toelichting psycholoog

Bij complexe psychologische factoren zal worden doorverwezen naar een psycholoog.
Bij Fysiotherapeutisch Instituut Alkmaar heb je geen doorverwijzing nodig voor een behandeling op maat.

Pijn op de borst?

Mogelijke oorzaken pijn op borst

• verkeerde zit- of lichaamshouding.

Manueel therapeut bij pijn op de borst

Hoe lossen wij pijn in borst op?

• manuele therapie bij een rib-wervelblokkade;
  • triggerpoint therapie bij triggerpoints;
  • adviezen voor een betere (werk)houding;
  • eventueel psychologisch consult.

Waarom ademhalings- en ontspanningstherapie

Toelichting psycholoog

Naam *

Telefoonnummer *

Sluit
Bel mij terug voor een afspraak!