Triggerpoint-therapie

Triggerpoint-therapie

Dry needling is een speciale techniek om triggerpoints in spieren uit te schakelen. Die ontstaan meestal door een verkeerde of afwezigheid van beweging, langdurig verkeerde houding of psychologische factoren. Met dry needling zorgen we ervoor dat pijn in de spieren wordt weggenomen en dat ze zich snel en voor langere tijd ontspannen. Er wordt gebruikgemaakt van een acupunctuurnaald: tijdens de behandeling worden triggerpoints kortdurend geprikkeld met een ‘droge’ naald zonder vloeistof. De fysiotherapeut analyseert tijdens de intake jouw klachten en onderzoekt de spieren, die mogelijk de pijn veroorzaken, en pakt ze gericht aan.

Behandeling van triggerpoints

Triggerpoints zijn de mogelijke oorzaken voor hoofdpijn, rugpijn, pijn in de nek, kaak en armen en carpaaltunnel syndromen. Ze veroorzaken klachten in gewrichten zoals de schouders, pols, knie, enkel en heup. Ook kunnen triggerpoints andere symptomen met zich meebrengen: duizeligheid, oorpijn, misselijkheid en gevoelloosheid in andere lichaamsdelen. Gelukkig zijn triggerpoints door onze jarenlange ervaring eenvoudig te vinden en uit te schakelen. Onze fysiotherapeuten verzorgen effectieve behandelingen van triggerpoints, zodat jouw klachten snel worden weggenomen!

De behandeling

Bij Triggerpoint Therapie wordt er manueel druk uitgeoefend op een triggerpoint met als doel de verkramping in de spier op te heffen en de spierfunctie te herstellen. Een andere behandelmethode bij triggerpoints is Dry Needling waarbij gebruik wordt gemaakt van acupunctuurnaalden.

Na de behandeling

Na een behandeling voelt de behandelde spier de eerste uren gevoelig, stijf of beurs aan. Ook het gebruiken en/of aanspannen van de spier kan dan pijn doen. Deze pijn wordt geleidelijk minder. Het duurt gemiddeld 5 dagen voordat de pijn volledig is verdwenen. Om de revalidatie zo goed mogelijk te laten verlopen krijgt u oefening mee voor thuis en wordt geadviseerd de behandelde spieren warm te houden door bijvoorbeeld een kruik of kersenpittenzakje.