Arm-, nek- en schouderklachten

Arm-, nek- en schouderklachten

De armen, nek en schouders staan met elkaar in verbinding via gewrichten, spieren en zenuwen. In het dagelijks leven, tijdens sport en werk worden deze veelvuldig belast. Het gevolg is dat er vaak klachten in dit gebied ontstaan. In veel gevallen is er sprake van een wisselwerking: klachten van de nek stralen uit naar de schouders en armen en vice versa. RSI – tegenwoordig KANS (Klachten aan Arm, Nek en Schouders) genoemd – is een veelvoorkomend probleem. Het is een verzamelterm voor herhaalde overbelasting van de armen, nek, schouders, polsen en handen. Ook specifieke problemen – zoals gewrichtsbeperking, ontsteking of verhoogde spierspanning – kunnen zich op meerdere plaatsen in het arm- en nekgebied uiten. Onze fysiotherapeuten stellen achterliggende oorzaken vast om arm- en nekklachten vervolgens duurzaam te behandelen!

Oorzaak arm-, nek- en schouderklachten

KANS-klachten doen zich voor nadat iemand te veel dezelfde bewegingen met de armen heeft gemaakt op een verkeerde manier. Of wanneer iemand te lang in een verkeerde positie/houding heeft gezeten.

Hierbij kun je denken aan werken boven je macht, dus schilderen of stuken, te lang achter een computer zitten in een verkeerde houding of sporten.

Diagnose arm-, nek- en schouderklachten

Onze fysiotherapeuten gaan de oorzaak van uw klacht onderzoeken. Arm-, nek- en schouderklachten zijn specifieke klachten die te herkennen zijn aan uw houding, de beweeglijkheid van uw gewrichten en aan uw spierspanning. Heeft u klachten als gevolg van een val of een ongeluk? In dat geval kijken de fysiotherapeuten wel verder dan naar alleen arm-, nek- en schouderklachten.

Arm-, nek- en schouderklachten zijn te herkennen aan krachtverlies, stijfheid en/of pijn en tintelingen. Nemen de klachten toe bij stress, drukte of spanning? Worden de klachten langzaamaan steeds erger? Dit zijn ook symptomen van arm-, nek- en schouderklachten.

Behandeling arm-, nek- en schouderklachten

Heeft u het idee dat u last heeft van uw arm, nek of schouder? neem dan zo snel mogelijk contact op met een van onze fysiotherapeuten. Hoe sneller u geholpen wordt, hoe sneller uw klacht zal herstellen. Samen met een fysiotherapeut van FIA Fysiotherapie stemt u samen de behandelingen af. We kijken naar welke factoren de klachten verergeren en zoeken een oplossing naar hoe we deze het beste kunnen behandelen.

Een vaste behandeling is er dus niet om arm-, nek- en schouderklachten te verhelpen. Voor uw gepaste behandeling, kunt u contact opnemen met onze praktijk.