Muisarm

Muisarm

Een veelvoorkomende blessure aan zowel de nek-, schouder-, arm- en polsspieren is de muisarm. Een muisarm komt voor bij personen die buitengewoon veel gebruik maken van de laptop of computer. Een muisarm valt onder de groep RSI klachten. Dit is een verzamelnaam voor gewrichts- en spierklachten aan de nek, handen, schouders, armen en polsen. RSI Staat voor Repetitive Strain Injury. Door het herhaaldelijk uitvoeren van dezelfde beweging ontstaat er een continue spierspanning waardoor de spiergroepen continu worden belast. Tegenwoordig staan RSI klachten bekend als KANS klachten. KANS klachten zijn klachten aan de armen, nek en of schouders.

Oorzaak muisarm

Een slechte werkhouding, langdurige herhaaldelijke statische bewegingen, stress en niet genoeg rust zijn oorzaken van een muisarm. Verbeterd u een van deze factoren? Dan is de muisarm nog niet gelijk verholpen. Hoe meer u aan deze factoren wordt blootgesteld, hoe groter de kans is dat uw klachten erger worden. Heeft u nu al last van klachten? Belangrijk is dan om snel in te grijpen en een fysiotherapeut te benaderen.

Verder zijn er nog een aantal symptomen waaraan u een muisarm kunt herkennen:

• kramp;
  • nek- en rugklachten;
  • spierpijn, stijfheid of vermoeidheid van de spieren;
  • gevoelloosheid in de armen en pols;
  • een tintelend gevoel in de armen en pols.

Diagnose muisarm

Een muisarm kan ook worden vastgesteld als een RSI-klacht, maar er wordt tegenwoordig ook wel gesproken van een smartphone-pols of een tablet-nek bij klachten. Om klachten als een muisarm vast te stellen, is er niet echt een specifieke test. Eerst wordt er uitgesloten dat u geen last heeft van een frozen shoulder, slijmbeursontsteking of artrose. Als deze klachten zijn uitgesloten, is de kans groot dat u last heeft van klachten die worden veroorzaakt door Repetitive Strain Injury.

Behandeling muisarm

Er is niet één standaard behandeling voor een muisarm. De fysiotherapeut gaat samen met u op zoek naar een persoonlijke en passende behandeling. De nadruk ligt tijdens de behandeling op ontspanning, het proberen de pijnlijke lichaamsdelen zo min mogelijk te gebruiken en de manier van bewegen aanpassen.

Neem contact op met onze fysiotherapeuten voor een gepaste behandeling bij uw klacht.