Schouderluxatie

Schouderluxatie

Tijdens de (sub)luxatie van de schouder wordt er een plotselinge hevige pijn ervaren. De pijn wordt ervaren in de schouderkop, soms met uitstralende pijn of tintelingen richting de arm en/of hand. Na de (sub)luxatie kan er een aanhoudende pijn worden ervaren in de schouder met mogelijke uitstraling. Deze pijn kan toenemen tijdens het bewegen van de arm of tijdens het liggen op de schouder. Ook kan er een zwak of instabiel gevoel worden ervaren in de schouder. Vaak wordt dit gevoel het meest ervaren tijdens het naar voren en opzij bewegen van de arm en tijdens het naar buiten draaien van de bovenarm.

Oorzaak Schouderluxatie

Een traumatische schouderluxatie kan ontstaan door bijvoorbeeld een val, ongeluk of een plotselinge beweging waarbij veel kracht op de schouder komt te staan. Tijdens zo’n luxatie worden het schouderkapsel en de banden in de schouder overrekt. De overrekking van deze structuren kan tot gevolg hebben dat de schouder verminderd stabiel wordt. Daardoor is de kans op herhaling van een luxatie bij kleine gebeurtenissen groter. Soms kan een schouderkop ook spontaan uit de kom gaan zonder dat er sprake is van grote inwerkende krachten. Dit is een a-traumatische luxatie. Dit gebeurt meestal bij mensen die van nature een zeer soepel kapsel-band apparaat hebben (hypermobiliteit).

Diagnose en onderzoek Schouderluxatie

Een schouderluxatie betekent dat de schouderkop geheel of gedeeltelijk buiten de kom staat. Bij een gedeeltelijke luxatie (subluxatie) zal de kop meestal weer vanzelf teruggaan in de normale stand. Als dit niet gebeurt en er is sprake van een volledige luxatie dan zal deze door een arts weer teruggezet moeten worden (repositioneren).

Behandeling Schouderluxatie

Een belangrijk onderdeel van de behandeling na een luxatie zal het trainen van spieren zijn. Om te kunnen trainen zullen er echter eerst een aantal voorwaarden gecreëerd moeten worden. Zo moeten alle gewrichten van de schoudergordel beschikken over een volledige bewegingsvrijheid en mogen spieren niet al te pijnlijk en gespannen zijn. O.a. mobiliserende technieken, manuele therapie, rekoefeningen, massage, triggerpointtherapie, dry needling en Medical taping kunnen aangewezen behandelvormen binnen de fysiotherapie zijn. Door middel van training worden de spieren versterkt welke verantwoordelijk zijn voor de stabiliteit van het schoudergewricht en schouderblad. Door een speciaal voor jou samengesteld oefenprogramma wordt de spierfunctie verbetert waardoor bewegingen van de arm weer uitgevoerd kunnen worden zonder pijn of een instabiel en zwak gevoel. Door de verbeterde spierfunctie zal de schouderkop weer optimaal in de kom gecentreerd worden. Normaal gesproken duurt een conservatieve (niet operatief) therapie minimaal 3 maanden. In enkele gevallen zal een orthopeed kiezen voor een operatieve ingreep. Dan zal het schouderkapsel iets worden ingekort waardoor het strakker staat en deze dus meer stabiliteit aan de schouderkop zal geven. Je zult je moeten realiseren dat in die situatie de spieren ook getraind zullen moeten worden. Het is heel belangrijk dat een schouder voldoende steun krijgt van de omliggende spieren.